THE INSTITUTE OF THE CHILDREN’S RIGHTS COMMISSIONER: PROBLEMS AND DEVELOPMENT PROSPECTS
Keywords:
Human Rights, Children’s Rights Commissioner, Children’s Ombudsman, children’s rights, nternational experience of the Ombudsman’s activities, Prosecutor’s OfficeAbstract
. Рассматривая опыт развития института Уполномоченного по правам человека, в научной литературе отмечается, что сегодня он становится эффективным инструментом правового государства. Особую группу в правозащитной деятельности Омбудсменов составляют дети, как самая уязвимая категория населения. Международная практика показывает, что во многих зарубежных странах для защиты прав и законных интересов детей самостоятельным институтом представлен институт детского Омбудсмена. Отмечается, что законодательное введение института омбудсмена во многих зарубежных странах явилось важным шагом в развитии демократических процессов направленных на дальнейшее укрепление статуса ребенка, гарантий реализации прав и свобод детей, основных составляющих правового государства. В статье исследуются особенности формирования института омбудсмена в зарубежных странах. Автор на практических примерах доказывает, что на сегодняшний день в нашей стране имеются факты нарушения прав детей. На основе зарубежного опыта автором предлагается усовершенствовать конституционно-правовой механизм обеспечения деятельности института Уполномоченного по правам ребенка.
. Considering the development experience of the Institute of the Human Rights Commissioner in the academic literature, it is noted that nowadays it is becoming an effective tool of the rule of law. A special group in the human rights activities of the Ombudsman is children, the most vulnerable category of the population. International practice shows that in many foreign countries the Institute of the Children’s Ombudsman acts as independent institution to protect the rights and legitimate interests of children. The legislative introduction of the Ombudsman institute in many foreign countries was an important step in the development of democratic processes, aimed at further strengthening the status of the child, guaranteeing the realization of children’s rights and freedoms – the main components of the rule of law. The article investigates the peculiarities of the formation of the ombudsman institute in foreign countries. The author proves, using practical examples, that there are facts of violation of children’s rights in our country.
Based on foreign experience, the author proposes to improve the constitutional and legal mechanism for the activities of the Children’s Rights Commissioner.
The study is based on monographic and periodic scientific literature. The main methodology used is comparative legal, formal legal, and historical and legal analyses. The author analyzed the organizational and legal status of the Ombudsman. The author, proceeding from the generalized analysis of the competence and the peculiarities of the Children’s Ombudsman in foreign countries, proposes to establish Kazakhstan’s Children’s Ombudsman as an independent institution, and using examples justifies the feasibility of changing the status of the Children’s Rights Commissioner in Kazakhstan.