DESIGN IN THE FASHION INDUSTRY AS AN OBJECT OF INTELLECTUAL PROPERTY*
DOI:
https://doi.org/10.52026/1994-408X_2020_63_5_83Keywords:
intellectual property objects, industrial model, fashion industry, copyright object, temporary legal protection.Abstract
Во введении статьи рассмотрены актуальные проблемы охраны прав дизайнеров и модельеров в России и Казахстане; проанализированы нормативные правовые акты, регламентирующие порядок и условия охраны прав авторов на результаты творчества в индустрии моды; в содержательной части статьи аргументирована необходимость модернизации нормативного регулирования правового режима результатов дизайна одежды, обуви и аксессуаров, которое необходимо усовершенствовать с учетом интересов специалистов индустрии моды, вызовов общества, а также накопленного международного опыта; доказывается актуальность введения в часть четвертую ГК РФ и Раздел 5 Право интеллектуальной собственности ГК РК норм, упрощающих процедуру признания прав на дизайнерские решения в индустрии моды. В частности, предложено ввести нормы, специально посвященные правовому режиму результатов дизайна одежды, обуви и аксессуаров и установить права на них с учетом достигнутого уровня научно-технического прогресса, а также накопленного положительного зарубежного опыта, в том числе Республики Казахстан, а именно: в Гражданский кодекс Российской Федерации ввести главу 76.1, а в Гражданский кодекс Республики Казахстан - главу 56.1 с одинаковым названием «Права на результаты дизайна в индустрии моды»; содержание этих глав разделить на три параграфа: «Произведения дизайна в индустрии моды», «Промышленный образец в индустрии моды» и «Товарный знак в индустрии моды». В каждом параграфе отразить особенности установления прав на результаты творчества модельеров и дизайнеров с учетом уже имеющихся признаков на произведения, промышленные образцы и товарные знаки. Принимая во внимание сезонность востребованности модных изделий, целесообразно установить более короткие сроки действия исключительных прав на указанные объекты. Кроме того, для промышленных образцов и товарных знаков разумно учесть международный опыт охраны прав с даты подачи заявки. Таким образом, модельерам и дизайнерам будет официально предоставлена возможность выбора способа охраны своих прав на дизайн новых изделий.
The introduction of the article considers topical problems of protecting the rights of designers and fashion designers in Russia and Kazakhstan; analysed normative legal acts regulating the procedure and conditions for protecting the rights of authors to the results of creativity in the fashion industry; The substantive part of the article argues the need to modernize the regulatory regime for the results of clothing, shoes and accessories design, which should be improved taking into account the interests of specialists in the fashion industry, the challenges of society, as well as the accumulated international experience; the relevance of introducing into Part Four of the Civil Code of the Russian Federation and Section 5 Intellectual Property Law of the Civil Code of the Republic of Kazakhstan norms that simplify the procedure for recognizing the rights to design solutions in the fashion industry. In particular, it is proposed to introduce norms specifically devoted to the legal regime of the design results of clothing, shoes and accessories and establish rights to them, taking into account the level of scientific and technological progress achieved, as well as the accumulated positive foreign experience, including the Republic of Kazakhstan, namely: in the Civil Code of the Russian Federation introduce chapter 76.1, and in the Civil Code of the Republic of Kazakhstan - chapter 56.1 with the same title "Rights to design results in the fashion industry"; The contents of these chapters are divided into three paragraphs: "Design works in the fashion industry," "Industrial model in the fashion industry" and "Trademark in the fashion industry." In each paragraph, reflect the peculiarities of establishing the rights to the results of the work of fashion designers and designers, taking into account the already existing features for works, industrial designs and trademarks. Taking into account the seasonality of demand for fashion products, it is advisable to establish shorter periods of validity of exclusive rights to these objects. In addition, for industrial designs and trademarks, it is reasonable to take into account the international experience of protecting rights from the date of application. Thus, fashion designers and designers will be officially given the opportunity to choose how to protect their rights to the design of new products.